Kategoria: Koronawirus
W związku z COVID-19 dostawcy usług telekomunikacyjnych zamykają Biura Obsługi Abonenta i oferują klientom obsługę telefoniczną.
Co jednak gdy dzwoni abonent, któremu kończy się umowa i chce ją przedłużyć, lub zawarciem umowy zainteresowany jest nowy klient? Ustawa Prawo telekomunikacyjne daje możliwość zawarcia umowy także w formie dokumentowej – a więc utrwalonej na nośniku informacji umożliwiającym zapoznanie się z jej treścią, w sposób zapewniający możliwość ustalenia osoby składającej oświadczenie.
Zatem można zawrzeć umowę przez telefon (jeśli rozmowa jest utrwalana), czy w drodze wymiany korespondencji mailowej. Trzeba jednak pamiętać, że ustawa o prawach konsumenta określa, w moim zdaniem dość zawiły sposób, wymogi konieczne dla skutecznego zawarcia takiej umowy z konsumentem.
Istotne jest także, że zgodnie ze stanowiskiem UOKiK, nie jest możliwe zawarcie umowy wyłącznie na podstawie zgody wyrażonej przez konsumenta w trakcie rozmowy telefonicznej ze sprzedawcą. Jak wobec tego prawidłowo i skutecznie zawrzeć umowę przez telefon lub mailem – oto moja propozycja procedury zgodnej z ustawą o prawach konsumenta.
Trzeba też pamiętać, że art. 60b ustawy Prawo Telekomunikacyjne wymaga od abonenta wskazania danych osobowych (imienia, nazwiska, PESEL albo nazwy, serii i numeru dokumentu potwierdzającego tożsamość) przy zawieraniu umowy, zaś od dostawcy usług zweryfikowania zgodności tych danych przed rozpoczęciem świadczenia usług telekomunikacyjnych.
Zweryfikowanie to może nastąpić osobiście, za pośrednictwem osoby trzeciej (np. kuriera, który dostarczy dokumenty umowy i sprawdzi dowód osobisty klienta), ale również przy pomocy profilu zaufanego ePUAP – wystarczy, by klient podpisał umowę przy wykorzystaniu tego profilu.
Masz pytania w tej sprawie? Skontaktuj się z nami:
Brzezińska Narolski Adwokaci sp. p.